Frauderisico is goed te beperken

Volgens een onderzoek van Allianz zijn in het afgelopen jaar 78% van de bedrijven in Nederland en België getroffen door fraude. Zo’n hoog percentage betekent dat er ook fraude in uw bedrijf kan plaatsvinden. Wat kunt u doen om problemen te voorkomen? En hoe verzekert u de schade?

Fraude kan van buitenaf komen of vanuit uw bedrijf zelf. Bij externe fraude gaat het vaak om identiteitsdiefstal waarbij een fraudeur zich voordoet als de CEO of CFO en bijvoorbeeld aan een financieel medewerker opdracht geeft om met spoed geld over te maken. Daarnaast is diefstal of vernietiging van data een vorm van externe fraude, evenals het versturen van valse facturen, en het vervalsen van stemmen of handtekeningen. De fraude vindt vaak plaats via e-mails en websites waarbij kenmerken van de originele huisstijl en e-mailadressen zijn nagebootst. Naast cybercriminaliteit is ook fraude daarom een goede reden om uw cybersecurity doorlopend te verbeteren.

Geldproblemen of rancune

Interne fraude gebeurt door een van uw medewerkers. De motivatie kan financieel van aard zijn: persoonlijke schulden of een (gok)verslaving, bijvoorbeeld. Maar iemand kan ook onder druk van familie of vrienden staan om een luxer leven te leiden dan bij zijn salaris past. Of er is sprake van psychische problemen of van een persoonlijke rancune tegen het bedrijf. Fraudebestrijding bestaat dan ook voor een deel uit een goed contact met uw medewerkers. Kunnen zij hun geldproblemen of conflicten met de leiding met u bespreken en erop vertrouwen dat u samen naar een oplossing zoekt?

Diefstal en betalingen

Bij interne fraude staat het ontvreemden van goederen op nummer een. Een scherpere controle is dan op zijn plaats. Liggen er bijvoorbeeld goederen of producten onbeheerd in uw magazijn? Constateert u grote verschillen in voorraad? Of zijn er opvallende retouren van producten? Ook als het gaat om betalingen, kunt u maatregelen treffen. Ken niet te grote financiële limieten toe en kies voor een tweeledig goedkeurings-mechanisme. Als ten minste 2 personen de betalingen goedkeuren, kan de tweede persoon fouten of pogingen tot fraude ontdekken. Let verder op ongebruikelijke verliezen of winsten en incomplete transactieverslagen.

Omgaan met vermoedens van fraude

Soms vermoeden collega’s al dat er iets met iemand niet in de haak is. Bijvoorbeeld omdat die persoon smoezen en leugens vertelt, zich niet houdt aan regels en procedures, bewust alleen werkt of er een levensstijl op na houdt die niet overeenkomt met het inkomen. Maar wat doe je met die vermoedens? Het frauderisico moet bespreekbaar zijn in uw bedrijf en het is belangrijk om vast te leggen wat uw medewerkers kunnen doen als zij iets signaleren. Er zijn cursussen die inzicht geven in de technieken van fraudeurs, zodat iedereen daar alert op kan zijn. Heeft u meer dan 50 medewerkers in dienst? Dan moet u een klokkenluidersregeling hebben.

Fraudeverzekering

U kunt alert zijn op fraude, maar het risico is nooit helemaal uit te sluiten. Schade door fraude is niet goed gedekt via een reguliere schadeverzekering, zoals aansprakelijkheid- of cyberverzekering. Een fraudeverzekering biedt wel uitkomst. U bent dan bijvoorbeeld beter beschermd tegen digitale fraude. Zo valt schade door een valse factuur per e-mail niet onder de cyberverzekering, maar wel onder een fraudeverzekering. Meer weten? Neem contact op met ons kantoor.

23-06-2025


Langestraat 48
6851 AS Huissen


T: 026 - 325 8380
F: 026 - 325 7228


KvK nummer: 09087136
AFM nummer: 12011763
Kifid nummer: 300.007.900

Disclaimer | Privacy
KvK nummer 09087136| AFM nummer 12011763| Kifid nummer 300.007.900
Website by DenK Internet Solutions
Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als Facebook, YouTube of AddThis kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan onze website gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video's van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top